събота, 18 април 2015 г.

Мед от глухарчета


Растението, на което по тревните площи се гледа като на бурен, представлява в действителност полезна лечебна билка. Глухарчето се използва при проблем с черния дроб, бъбреците, жлъчката, храносмилателната система, за подобряване обмяната на веществата.
Глухарчето цъфти през месец април-май и сега е момента да си направим една хубава разходка сред природата и да си наберем от тези слънчеви и пълни с полезни вещества цветове.

 За този меден елексир са необходими:


  • 400 г цветове без дръжките (4-5 шепи)
  • на 1 л течност - 1 кг захар
  • 1 лимон
  • 1/2 ч. л. лимонтозу


Набраните цветове се заливат с около 1.5- 1.8 литра студена вода. Прибавя се 1 лимон нарязан на дребно и сместа се поставя на котлона. Вари се 10-15 минути. Оставя се да престои 12 часа и след това се прецежда през марля, като цветовете хубаво се изстискват.
Течността се измерва. На 1 л отвара се добавя 1 кг захар. Моята течност беше 1.4 л и поставих 1.4 кг захар.
Съда се слага на котлона и в началото се вари на силен огън, като впоследствие степента на котлона се намаля.
Медът се пробва с капка капната върху чиния. Ако капката не се разлива, значи сладкото е готово. Не се подвеждайте, като виждате, че консистенцията е по-рядка. След изстиването меда ще се сгъсти.
Минута преди да се свали меда от котлона се поставя лимонтозуто.

Медът се разсипва горещ, в затоплени бурканчета и се обръща с капачката надолу.
Получава се много ароматен и полезен мед! (меда разсипах в 7 и 1/2 бебешки бурканчета)



Да ви е сладко! Нека наберем с пълни шепи здравето, което ни е дала природата!




91 коментара:

  1. Че то това си е направо за мен...и чер дроб ме ръчка и бъбреци, че и жлъчката ми се обажда и с храносмилането не съм наред, значи заслужавам едно бурканче поне:)!
    Сртахотен мед, шегата настрана! Ама де глухарчета, като тук пръскат като луди и са изтребили и коприва и глухарчета и разни други полезни тревички:(!
    Прегръдка за хубавата рецепта и оставам с надеждата за бурканчето! Слънчева събота! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вмомента слагам втората доза, като глухарчето е набрано от вашата къща. Там не минават коли, никой не пръска с отрови и глухарчето си расте на воля, така че ще има не едно, а повече бърканчета!
      Поздрави и прегръдки от нас за вас! :)

      Изтриване
    2. Може ли и аз да си поръчам

      Изтриване
  2. Това не го знаех? Не знам и да имам проблем с посочените органи, други са ми дертовете на мен, ще чакам рецепти за моите проблеми;)
    Но още утре отивам за глухарчета, все ще ми се отрази добре. Мерси, Хриси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Марте, дори и да няма човек проблеми (дай Боже да няма) с изброените болести, никога не е излишно да си ,,лапнем'' здравословен и вкусен дар от природата.
      А и една разходка ще ни се отрази перфектно.:))
      Поздрави и усмивки за добро настроение!

      Изтриване
  3. Нова рецепта за мен,не знаех че от глухарчето се прави мед.Ще опитам,не се знае в кой момент ще ти дотрябва лечебна билка.Свга е моментът.Поздрави и успех .

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Никога не е излишно да сложим малко природно ,,лекарство'' в буркан.
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  4. Много интересна информация. Дори не съм предполагала, че са толкова полезни тези цветенца от които едно време редовно си правих венчета.
    Нямам подобни заболявания, но пък с удоволствие бих приготвила, за всеки случай.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Габи, има много информация за полезните качества на глухарчето, но аз неисках да отекчавам читателите. Медът не се консумира само при заболявания, той е много вкусен и ароматен, така че се възползвай от този природен дар!
      Прегръдки, мила!

      Изтриване
  5. И аз не знаех, но само да намеря чиста от отрови полянка, ще се опитам да приготвя. :) Благодаря, че сподели, Хриси! На нас като малки ни казваха, че ще ни окапе косата, ако барнем жълтурчетата...
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, наистина е важно да се наберат цветовете от чисти райони. Ние където живеем района е много чист и затова си бера глухарче на воля.
      :)) Незнам защо едно време са те плашили с тези жълтурчета, при положение, както пише и Габито сме си правили толкова много венчета :)
      Поздрави и прегръдки!

      Изтриване
  6. Приготвяла съм няколко пъти. За пръв път прочетох в книгата на Мария Требен тази рецепта. Много ароматен и вкусен мед се получава. Препоръчвам го!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Инче, аз отскоро научих за полезните свойства на глухарчето и бях много изненадана и от добрите му вкусови качества.
      Поздрави и от мен! :)

      Изтриване
  7. Чудни картинки и така хубаво си направила снимките как си отиват с вълшебният медец. Дори не съм знаела, че може да се прави медец от тях. Започвам да търся полянка с такива:) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Кате, благодаря ти! Ама, те много са фотогенични тези жълтурковци и аз щраках ли щраках :)))
      Имаш ли възможност непременно си направи такъв медец. Много е ароматен и вкусен!
      Поздрави и прекрасен ден!

      Изтриване
  8. Хриси,
    редовно, още от ранна пролет използвам глухарчето в прясно състояние.Тази билка има чудотворни свойства и при диабет.От книгата на Мария Требен научих за този мед от глухарчета.Правя го всяка година, става много вкусен.През зимата е чудесен, намазан на филийка.Прекрасни снимки и представяне.С колко чудотворни , безплатни билки ни е дарил Бог, за да поддържаме здравето си !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, аз наскоро открих глухарчето като лечебна билка и невероятен вкус и аромат.
      Наскоро четох, че ако хората знаят колко е полезна копривата ще засадят цялата планета с нея. :) Бог наистина ни е дарил с много полезни ,,тревички'' и трябва да се възползваме максимално от тях.
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  9. Уф, сега от къде да си бера глухарчета, Хриси...

    ОтговорИзтриване
  10. Здравей Хриси, имаш чудесен блог с много хубави рецепти. Когато видях тази публикация място не можех да си намеря, и ето днес успях да набера необходимите глухарчета за рецептата. Само не разбрах дали се измиват предварително цветчетата. Надявам се и моят мед да стане вкусен и ароматен. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Теди! Както съм написала в предните коментари, глухарчетата съм ги брала от място където не минават коли, полянката е до гората и затова не съм измивала цветовете. Но, няма да има никакъв проблем и да ги измиеш, ти си прецени.
      Много ти благодаря за хубавите думи и се радвам, че ти харесват моите публикации!
      Поздрави и от мен!

      Изтриване
  11. ami to polza da ima dobre, ama tazi zahar....to si e sirop i vredi na imunnata, ne move li samo kato otvara da se pie

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Анонимен! За да направим сладко от плодовете, които ни е дала природата, също го правим със захар и естествено никой не изяда един буркан наведнъж. Захарта казват, че била вредна, но по-добре да си вземем една лъжичка от домашно приготвено сладко, отколкото да изядем една вафла. Всеки сам си преценява как да се храни. В интернет има много информация за полезните качества на глухарчето и как се използва. Днес набрах листа и цветове и ги сложих да се изсушат за чай. Може да се пие чай и от пресни и от сушени стръкове и листа.
      Поздрави!

      Изтриване
    2. Не се мият цветовете,защото така се отстранява цветния прашец,който е много важен за целта!

      Изтриване
  12. iskam da popitam cvetovete miqtlise predi da se nakisnat

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Зависи от къде са брани. Моите цветове съм ги брала от поляна далече от бензинови пари, в близост го гората и не съм ги мила.

      Изтриване
    2. Дали е възможно бялата захар да се замести с кафява,кленов сироп или със стевия например.Би ли се получило пак нещо като мед?Независимо,че дозата прави лечебната сила,все пак ако не е бяла захар - би било по-добре.

      Изтриване
    3. Предполагам, че няма да има никакъв проблем бялата захар да се замени с кафява, дори е за предпочитане, но никога не съм работила със стевия, така че немога да дам мнение по въпроса.

      Изтриване
    4. Не се мият-цветния прашец ще падне,а той е много важен!

      Изтриване
  13. В книгата на Мария Требен този мед се препоръчва при сърдечни проблеми.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за информацията, Маги, която ще е полезна за читателите.

      Изтриване
  14. Не прочетох кога се слага лимонтозуто, моля обяснете

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина съм пропуснала да напиша кога се прибавя лимонтозуто, за което се извинявам. Поставя се минута преди да свали сладкото от огъня.

      Изтриване
  15. Вече втора година правя меда по тази рецепта - страхотен е, и ароматен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че съм полезна с моите публикации!
      Благодаря! :)

      Изтриване
    2. И аз го правя вече втора година и много ми харесва-нито се захаросва,нито се разваля,даже когато го насипя топъл в бурканчетата изобщо не ги обръщам с капачката надолу...мразя да цапам капачката и да клеясва...Вчера отворих последния буркан,правен през миналото лято,че късно видях рецептата и глухарчетата ахааа да свършат!

      Изтриване
  16. Интересува ме зеленото венче,което държи жълтите листенца слага ли се, или се окъсват и слагат само жълтите листенца

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Използва се цялото цветче, заедно със зеленото венче. Показала съм на снимката. :)

      Изтриване
    2. Първия път когато правих,не го махах,защото не знаех,че се маха...Никаква разлика обаче няма,изобщо не се вгорчава меда! Тъй че не си губете времето да чистите чак толкова цветовете!Видях руски вариант на тази рецепта и там пишеше да се маха чашката на цвета,но аз не съм я махала...

      Изтриване
  17. Здравейте, доста съм запалена на тема билки и био продукти,от години събирам, а за меда от Глухарче наскоро (миналата година четох),но едно нещо ме притеснява. Първото варене го разбирам, но второто Мария Требен казва, че не трябва да завира, а само да се изпарява, за да се запазят лечебните му свойства. Аз пробвах, но явно трябва цял ден да се остави на много слабо, за да се изпари до консистенция на сладко. Незнам кое ще да е по- правилното...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Не съм чела рецептите на Мария Требен, но както казвате няма как сладкото да се сгъсти на нужната консистенция, ако не ври, и колкото по-слаб е огънят толкова повече време се изисква за сгъстяване. Но аз невиждам, ако сладкото ври по-активно как с парите ще му излязат лечебните свойства :( Преценете си сама как да го приготвите. Хубав ден!

      Изтриване
  18. Здравейте!От две години моя съпруг го прави.Става много ароматен и сладък.Целият ни двор на вилата е като килим от глухарчета.Тази година е направил вече три дози.И аз се замислям,дали да не пробваме с кафява захар.Хубав ден на групата и благодаря за безценнити рецепти Хриси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте!
      Казват, че бялата захар е вредна, така че имате ли възможност консумирайте тръстикова (кафява) захар.
      Благодаря за изказаното мнение и коментар!
      Поздрави!

      Изтриване
    2. За кафява не знам ,но има тръстикова натурална захар и с нея няма как да не стане. Това е натурална необработена тръстикова захар. Аз не живея в бг и при нас я продават във всеки магазин,но няма начин да не я продават по био магазините и щандове в бг.А сигурно и с кафява ще стане,ще стане по тъмно и с друг вкус. Сега и аз го правя с бяла захар обаче по тази рецепта ...ако имам възможност ще опитам и с тръстикова следващият път :-)

      Изтриване
  19. От 13-15 год.правя мед от глухарче,страхотен е и помага за по-горе посочените проблеми.Не се колебайте,берете и много не се чудете.Да Ви е сладко!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за апела! :)
      Много е важно да си казваме мнението, когато имаме опит.
      Поздрави и хубава вечер!

      Изтриване
  20. олее толкова много имам в двора а не го правя нищо благодаря Ви много за инфото утре ще е номер 1 бране и варене

    ОтговорИзтриване
  21. Извинявам се за, навярно, глупавия въпрос, но лимонът цял ли се нарязва (т.е. с кората ли)?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Въпроса Ви е много добър, не се притеснявайте да питате :)
      Лимонът се нарязва заедно с кората, която е много ароматна. Хубаво е лимона да не бъде третиран, но не се знае дали е така :)
      Хубава неделя!

      Изтриване
    2. Благодаря - и за отговора, и за рецептата, и за пожеланието!
      Приятна вечер и на Вас! :-)

      Изтриване
  22. Приготвих си го, като използвах кафява тръстикова захар. Вкусен и полезен.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. чудесно. И аз така мислех да правя

      Изтриване
  23. Въобще не виждам полезни свойства на този, така наречен "мед"! Восоката температура при технологията и захарта, каквато ще да е, тотално ме отказват от направата му.

    ОтговорИзтриване
  24. Въобще не виждам полезни свойства на този, така наречен "мед"! Восоката температура при технологията и захарта, каквато ще да е, тотално ме отказват от направата му.

    ОтговорИзтриване
  25. То и аз да питам. Имам камъни в жлъчката и ми е забранено всичко сладко, солено, лютиво, кисело и горчиво. В този ред на мисли - лимонът е най-забранен, след него захарта. Да правя ли мед, да не правя ли..

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Съжалявам, но немога да ви дам съвет какво да правите. Аз не съм лекар, а информацията е от интернет, така че сам си преценете как да процедирате.
      Поздрави!

      Изтриване
  26. Благодаря. Освен да започна да паса глухарчета:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Прави си чай-няма начин да не ти помага !И даже е сладък на вкус-аз си варя от цветчета само и много ме кефи,че не ми трябва захар за чая...обичам сладкото понеже...

      Изтриване
  27. А може ли захарта да се замени с глюкоза, нали и за нея казват, че не е много полезна?

    ОтговорИзтриване
  28. Здравейте аз искам да кажа че освен всички посочени ползи от него аз успях и да сваля някое килце! Много добре се чувствах когато го пиех изчезваше умората от работата и ми даваше страшна енергия!Взимах по една супена лъжица сутрин на гладно!

    ОтговорИзтриване
  29. Аз днес си набрах глухарчета за две дози от двора на работното ми място,помогна ми колежка/естествено,че ще има мед и за чая по време на работа/, в момента си приготвям медеца.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Чаят подсладен с мед от глухарче е много ароматен и полезен :) Да ви е сладко!

      Изтриване
  30. Благодаря за рецептата! Днес приготвих първата доза. Ухае много хубаво :) Дворът ни е пълен с глухарчета :) Аз използвах био кафява тръстикова захар.
    Честит празник на всички именници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз благодаря за доверието!
      Много добро решение за използване на тръстикова захар.
      Поздрави! :)

      Изтриване
  31. Искам да попитам, защо трябва да се прави със захар, за която всички твърдят че е отрова, а не със пчелен мед?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Направете си елексира с пчелен мед и споделете резултата.

      Изтриване
    2. Ха,че тоя мед на тая висока температура ...сетете се,че отиват на кино всичките му добри качества,бе! Мед на котлона-забрави!

      Изтриване
  32. Здравейте Христинка,
    Поздравления за блога и за неуморното общуване с посетителите:)Имаме намерение да опитаме да направим меда от глухарчета - имаме чудесна жълта поляна на село (значи няма да мием цветчетата). Имате ли информация дали съществуват някакви ограничения за консумацията му от най-малки дечица?
    Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте!
      Много благодаря за поздравленията! Блогът съм го създала с тази цел - да си помагаме и да споделяме заедно, кой каквото може и знае.
      Нямам поглед за консумацията на меда от най-малките дечица, но може да прочетете в гугъл. Почти всичката информация за ползите на глухарчето съм я прочела там.
      Поздрави и весели Великденски празници! :)

      Изтриване
    2. Благодаря Ви!
      Хубави празници и на Вас!

      Изтриване
  33. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  34. И аз го пробвах тази година. Стана много ароматен, но за съжаление не разполагах със свободно време да търся кафява захар, но пак се получи. Благодаря за рецептата. Светли празници.

    ОтговорИзтриване
  35. Аз правя този "мед",но добавям и 10-15 листа от вишна.

    ОтговорИзтриване
  36. Здравейте.
    Вчера набрах глухарчета на Витоша и гокипнах и накиснах, но нямах лимон.
    Сега се го прецедих и смятам да сложа лимон и захар и да варя. Дали ще се получи?Утре пак ще бераи ще спазя точната рецепта, но с тръстикова захр, за нея не се бях сетила.Полезен ли е за деца или само за хора с посочените проблеми?Има ли доза?Правя го за баща ми.Аз още кърмя и ме е трах да го пробвам, но като спра ще го използвам за отслабване.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Веселина!
      Няма никакъв проблем, че не си сложила лимон в самото варене на глухарчето. Лимонът се слага за аромат.
      Доколко е полезен този мед съм прочела в интернет, но мога да кажа, че преди месец бях много болна от грип и наред с другите лекарства вземах и от глухарчето и от елексира от черен бъз (рецептата може да намериш в блога). Възстанових се много бързо, чак докторката се учуди. Мисля, че може спокойно да се ползва от деца и от млади майки.

      Изтриване
    2. Сложих лимона в последствие.Стана като сладко с парченца лимон.Аз направих с 200 цвята и станаха две борканчета от детски храни.Едното за тате другото го дадох на една позната.От бъзак съм си правила и имам още, а от черен бъз сега цъфти и ще правя сироп за децата от цветовете.От дървовидния някой правят мармалад, аз правя рецептата, която е от ниския тревистия бъзак на Димков.

      Изтриване
    3. Благодаря за пояснението, че става за кърмачки, ако набравя отново тази година ще го ползвам и аз.

      Изтриване
  37. Здравейте, може ли да ми кажете на силен огън колко варите и после на слаб колко се вари и на каква степен? Много Ви благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте!
      Немога да ви кажа колко минути се вари на слаб и силен огън, но мога да ви посъветвам да го сварите на умерен огън. В много случай трябва човек да има усет към готвенето, но той се придобива с времето.
      Поздрави и успех!

      Изтриване
    2. Ако имате как мога да се свържа с вас

      Изтриване
    3. Ели, мед от глухарчета приготвям за домашна консумация и не продавам.
      Поздрави!

      Изтриване
  38. Много съм се запалила по този елексир и искам днес да го направя.

    ОтговорИзтриване
  39. Вчера и аз го направих��

    ОтговорИзтриване
  40. Мед от глухарче е уникално нещо, за първи път го направих май 2017 г.,рецептата която прочетох беше с лимон нарязан на кръгчета и без лимотозу,всеки ден си вземам по лъжичка и ми действа много добре, и на вкус е уникално.

    ОтговорИзтриване
  41. Аз пък си подслаждам кафето с него,слагам го и на палачинки...А в един руски сайт прочетох,че едно кърмаче получило някаква алергия и лекаря ги попитал нямат ли баба в къщи,която да им каже да дават на детето мед от глухарче...Т.е. действал антиалергично,антисептично -цитирам:"«Это варенье обладает не только противоаллергическим эффектом, но ещё и противокашлевым, и противогепатитным… Не переживайте, девочку мы вылечим».Ето и линк:http://zakustom.com/blog/43266327346/Varene-iz-oduvanchikov---neobyiknovenno-vkusno-i-polezno!?utm_campaign=transit&utm_source=main&utm_medium=page_0&domain=mirtesen.ru&paid=1&pad=1 Лека нощ!

    ОтговорИзтриване
  42. Здравейте, имате ли изпитана рецепта за сироп от цветове на глухарче?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Диана!
      Не съм правила сироп от глухарче, но този ,,мед" може да се разреди в чаша с вода и да се пие като сироп.
      Поздрави!

      Изтриване
  43. Медът от глухарче позволен ли е при деца на 6г. И 7г.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Няма как да отговоря на този въпрос...съжалявам, но потърсете информация из Интернет.

      Изтриване